Sunday, December 2, 2012

Pemilihan Minyak Hitam/Enjin Terbaik Buat Prestasi Motosikal 4 Stroke Anda

Untuk pemahaman yang lebih berkenaan sintetik, semi sentetik dan full sentetik.

Motul 5100 ni la... klau bole cari spec yg 15w/50. Sbb yg aku pkai spec 10w/40 . Nk cri 15/50 susah dpt. 15W/50 aka 15/50 ni berat sket minyaknye. Nnty ko rase lbh lancar nk tukar gear banding dgn 10/40.

Sbnye nk phm ttg spec minyak ni mcm ni. No dpan-10w , 15w, 20w mewakili kepekatan minyak dlm keadaan sjuk iaitu sblm enjin dhidupkn. D negara sjuk mcm eropah atau jpun. Penting utk gune minyak rendah no dpanye mcm 0w, 5w, 10w. Sbbnya, minyak ni dlm keadaan sjuk boleh mnjadi separa pepejal atau mcm marjerin planta. Jd die da x bfungsi la bile mcm tu.

Dlm kgunaan ngara kite ni. Memadai la pkai nilai no dpan 10w, 15w, 20w sbb kite xde tmpt sjuk kcuali ggenting highland yg x brape sjuk mcm kt europe. Beza ko pkai minyak 10w vs 15w adlh mse tgu enjin dpanaskn... 15w lmbt sket nk tgu enjin dpnaskn sbb die lbih pekat dr 10w. Minyak pkat lmbt nk mengalir rata ke seluruh bhgian enjin.

Utk no blakang 10w/40, no 40 tu mwakili nisbah suhu maksima yg boleh dhandle oleh minyak tu sblm ia brubah mnjadi wap. Phm kn cecair akan brubah mnjadi wap akibat drpada proses pmanasan? Minyak yg brubah bntuk dr cecair ke wap/gas dlm suhu tinggi dan jgk brubah bntuk dr cecair ke pepejal dlm suhu tlalu rendah dah dikire gagal bfungsi.

So no belakang yg bernombir besar adlah lebih baik. No besar yg slalu jmpe adalah no 50.
No dpan yg baik plak adlh no dpan yg lbh kcik. No dpan yg paling kcik adlh no 10w
No dpan yg lbih kcik plak adlh lbih baek. No dpan yg paling kcik biase jpe adlh no 10w


Ini sebenarnya perbualan aku dengan brader mecha fatique dari salah seorang rider yamaha fz150i.


4 comments: